PDP har stora planer inför hösten och vint...
PDP har stora planer inför hösten och vintern! Ni som befinner er i norra Sverige då kommer få se oss mycket och ofta:) Snart är hela PDP samlade på Musikhögskolan igen och då blir det fullt ös!! Hoppas ni läsare har en fin sommar. xoxo PDP
PDP goes PDOL!
Vill ni se PDP dansa?
Då ska ni ta er till Småstaden i Piteå imorgon onsdag kl 14.00. Då kommer nämnligen Marlene, Agnes,
Malin Morin och Emelie rocka loss. Vi tänkte inleda "Piteå Dansar och Ler" på vårat eget sätt med tre snygga koreografier.
Vi kommer även att dansa på lördag kl 13.00 och 15.30 om ni inte kan vara där imorgon.
Informationen finns även här: www.smastaden.com ,kolla under fliken nyheter!
Vi ses!
xoxo PDP
Something is going on...
Det går rykten om att Pitecity är lugn och stilla nu när PDP inte är i staden... Detta kommer inte att vara länge till ;) En PDPpingla har intagit placet och imorgon anländer tre till...
Vad som är på Gång? Det får ni alldeles strax veta....
xoxo PDP
Kort om dans i skolans historia
1984 kom dansen in på schemat i Enköping, Sundsvall, Härnösand, Värnamo samt Sunne.
1986 anställer Kulturrådet Cecilia Björklund Dahlgren och skapar dans i skolan främjande. Staten börjar öppna sina ögon för dansen, utbildningsdepartementet och kulturdepartementet börjar intressera sig. Björklund Dahlgren blir riksdans konsulent, 1992 kom regionala danskonsulenter och idag finns det i 19 regioner.
1990 gör Björklund Dahlgren ett metodarbete i dans i skolan för danshögskolan som har stor betydelse för varför dans är så viktigt och vad dansen gör för barnen.
2000 startar man en 7,5hp kurs i dans i skolan på fyra högskolor i Sverige.
2003 startar Sveriges första danslärarutbildning i Piteå. Nu får Sverige legitimerade danslärare och detta bidrar till att dans i skolan bara växer och växer. 2009 bildas institutet dans i skolan och det blir ett nationellt ansvar för att få in dansen i vår svenska grundskola. Idag (2011) har hundra kommuner i Sverige dans i skolan på grundskolan underledning av danspedagog eller danslärare. Eftersom dansen är ett efterfrågat ämne behövs fler utbildade danslärare med kompetens och lärarlegitimation.
PDP-tjejerna Marlene & Malin dansar med förskolebarn i en av våra fina danssalar i Piteå.
xoxo PDP
Här kommer en hälsning!
Vi i PDP hoppas att ni har en härlig sommar och att ni njuter ordentligt.
Just nu hänger Mediaansvarig & PR-ansvarig tillsammans nere i Skåne och vi vill egentligen bara säga HEJ!
Hej Hej!
(Bild från tågresan när vi hade varit och dansat i Kiruna)
xoxo PDP
Dans i skolan- Vad är det och varför bör det finnas? Del 1
Det är många som tycker att det är löjligt med dans i skolan, många som inte förstår meningen med det. Så varför är det egentligen så viktigt att alla barn ska få dans i skolan utöver den dans som barnen kanske får på idrotten? Eftersom ämnena bild och musik är obligatoriskt i svensk grundskola, varför är då inte dansen ett obligatoriskt ämne? Jag kan inte förstå varför.
Med dansen ökar barnen t.ex. sin kroppsmedvetenhet, motorik, fantasi, självförtroende samt sin sociala förmåga. I grupp/klass utvecklar barnen deras gemenskap och samarbetsförmåga men de olika aspekterna som man kan dela in dans i skolan i kommer vi titta närmare på en annan gång!
Barn har ett genuint behov av lek och rörelse och som danslärare kan du hjälpa till att stimulera detta. Vi måste tro mer på barnen för varje dag och med varje utmaning växer barnen och varje gång blir vi förvånade och glada. Barn har så mycket att mer att ge än vad de får möjligheten att visa.
2003 kom ett tillägg i läroplanen som säger: 30 minuter fysisk aktivitet dagligen, utöver idrott och hälsa. För en del kommuner i Sverige tog skolorna till sig mer dans när tilläget kom men fortfarande är det mer än hälften av alla kommuner som inte har dans på schemat. När tillägget kom började många skolor gå ut på promenader varje dag t.ex. mattepromenad, många fyllde ut det med utelek osv. Det känns som att många av Sveriges kommuner blundar för dansen, ett ämne som skulle hjälpa barnen i deras livsutveckling.
I Sverige finns något som heter skapande skola där skolor kan ansöka om pengar till olika projekt. Att anställa en danslärare under en tid är ett utmärkt mål för att söka pengar. Varför tar inte skolorna till sig detta? Om det finns en chans som kan ge barnen dans i skolan, kanske bara under en kortare period, men varför tar man inte chansen?
Bilden är lånad från http://dansiskolan.wordpress.com/
Att få in dansen i skolan samt att få dans som ett obligatoriskt ämne är en svår och lång process. Först och främst måste det finnas fler personer som kämpar för det, det måste utbildas fler danslärare med lärarkompetens och forskningen inom dans i skolan måste utvecklas. Vi i PDP delar en dröm med många. En dröm som många människor jobbar hårt med för att den ska bli verklighet. Dans i skolan utvecklas hela tiden i vårt avlånga land. Dansen är på god väg framåt. Tillsammas växer dansen!
xoxo PDP, vi mediaansvarig Malin Arnesson!
Intervju med Josefine Carlsson!
Josefine Carlsson är en glad och energisk tjej som precis tagit ut sin examen på Danslärarutbildningen. En varm sommardag i juni då vi var ute på stranden på Pitehavsbad passade jag på att intervjua henne om utbildningen och hur hon såg på framtiden som nyexaminerad danslärare.
Hej Josefine!
Hej Marlene!
Du Har då gått LTU:s danslärarutbildning på Musikhögskolan i Piteå. Hur såg din utbildning ut genom åren?
Jag gick inriktning mot yngre åldrar så jag läste i tre och ett halvt år, varav två år på Musikhögskolan i Piteå. Sedan läste jag ett år i Linköping, grundläggande färdigheter i läsning och skrivning och matematik och en specialisering i specialpedagogik. Sedan flyttade jag tillbaka till Piteå och gjorde sista praktikperioden och C-uppsatsen*
Berätta lite mer om din sista praktikperiod.
Den var fem veckor där jag fick följa en danspedagog och sedan fick jag hålla själv i danslektioner på olika skolor runtom i Piteå.
Vad handlade din C-uppsats om?
Vi intervjuade sex stycken danslärare**, varav hälften jobbade med yngre åldrar och hälften med äldre åldrar, om hur deras syn var på dans och hur de arbetade med dans i skolan***. Vi gjorde en jämförelse med hur det är när man jobbar med yngre åldrar respektive äldre åldrar, och hur de ser på dans som ämne i skolan.
Vad kom ni fram till?
Kortfattat kom vi fram till att det ser olika ut för hur de jobbar i olika kommuner och danslärarna som jobbar mot yngre åldrar sätter dansen i ett större perspektiv och sammanhang och ser då även dansen som ett pedagogiskt verktyg för övriga ämnen i skolan. De som jobbar mot äldre åldrar har mer tänket att de undervisar i dans för dansens eget värde.
Definiera vad som menas med yngre och äldre åldrar.
När jag började här var yngre åldrar upp till högstadiet men nu är det upp till årskurs 6. Högstadiet och gymnasiet är upp till äldre åldrar. Jag har då gått den gamla utbildningen där även högstadiemetodik ingick fastän jag gick mot yngre åldrar.
Hur kändes det att ta examen?
Det var jättekul! Det var en ceremoni, dansarna uppträdde med både modernt och flamenco, bland annat PDP. Sedan hade vi en dansfika och jag fick blommor och applåder. Det var himla trevligt den dagen!
Vad gör du nu efter att du tagit din examen?
Jag jobbar för Dans i Nord och har dansundervisning i Arvidsjaur en gång i veckan på Kulturskolan där. Sedan jobbar jag även för Skellefteå Dans och balettförening och har olika grupper i barndans och jazzdans.
Och nu har du ett litet break under sommaren?
Ja det stämmer, jag jobbar på Pitehavsbad. Jag håller i träningspass och aktiverar barn i barnklubben.
Hur ser du på framtiden?
Jag tycker att det ser ljust ut för oss danslärare att få jobb då det bland annat är fler skolor som vill ha dans på schemat. I framtiden vill jag flytta söderut men Piteå har bra jobberbjudanden och är en trevlig stad så det känns bra att bo kvar här än så länge.
Har du fortfarande kontakt med Musikhögskolan?
Ja, jag har ju fortfarande kvar kompisar så man hänger sig kvar där litegrann.
Har du något mer att tillägga? Annars vill jag, PDP och alla bloggläsare tacka för en trevlig intervju.
Nej, tror att vi har fått med allt. Tack själva!
Vi i PDP vill gratta Josefine ännu en gång och önska henne all lycka i framtiden!
xoxo PDP
*Då Danslärarutbildningen kommer att se annorlunda ut till kommande läsår vill vi påminna om att den skiljer sig från det upplägget Josefine Carlsson hade under sin utbildning.
** Josefine skrev C-uppsatsen tillsammans med Sara Kulneff.
*** Inom en snar framtid kommer även ett inlägg om Dans i skolan här på PDPbloggen!
PDP saknar varandra och musikhögskolans fa...
PDP saknar varandra och musikhögskolans fantastiska danssalar! Vi är peppade inför ett nytt läsår med massor av nya projekt! Snart får vi dansa tillsammans igen:) xoxo PDP